A templomok a vallási, szellemi és kulturális élet központjaiként művészeti kincseink lelőhelyévé is váltak, ugyanis az elmúlt évszázadokban a falu lakóinak művészi befektetései a templomokban koncentrálódtak. Ilyenek voltak a fazekasság prominens termékei közé sorolható úrvacsorai bortartó kannák és korsók.

Sokáig nem foglalkoztak a szakemberek a református templomokban használt és meglévő cserépedényekkel, viszont nagyon sok gyülekezet büszkélkedhet múltunk emlékeit őrző, esztétikailag különleges darabokkal.
Az úrvacsoraosztás három edénye – pohár, kenyérosztó tál és boroskanna vagy -korsó – közül a cserépedények vonatkozásában főleg a bortartó kannákról és kancsókról beszélhetünk, ugyanis ezeket az eszközöket igyekeztek ezüstből vagy ónból készíttetni. A keresztelés alkalmával azonban – írott források is megerősítik – használtak cserépedényeket is (főleg bögre vagy ún. kupaformák, illetve cserép keresztelőtálak).
Különleges rendeltetésük miatt ezek az edények kiemelkedő szépségűek voltak és igényes gondossággal készültek, mesterük minden tudását és tehetségét beleadta a készítésükbe. Kresz Mária néprajzkutató kiemelte, hogy az úrasztali edények jelentőségéhez az is hozzájárul, hogy a készítőik gyakran megjelölték saját nevüket, a készítés helyét és idejét. Ezek az adatok sokat segítenek a más évszám nélküli művészeti alkotások behatárolásában.
A Debreceni Református Kollégium Múzeumában található, úrvacsorai és keresztelőedényként funkcionáló cserépedények között készítési idejük szerint vannak már a 18. századból származóak is, viszont a legtöbb a 19. század elejétől a század végéig terjedő időszakból maradt ránk. A cserépedények a 20. századtól folyamatosan kiszorultak a templomi használatból, viszont szerencsés módon a gyülekezetek napjainkig megőrizték azokat.
A nagyméretű, díszes cserépkorsók, kannák az úrasztala mellett vagy alatt álltak, melyekből az úrvacsora alkalmával az úrasztali ónkannákba öntötték a bort. Takács Béla felhívta a figyelmet arra, hogy törékenységük miatt ezek a régi és jelzett cserépedények muzeális értékeket képviselnek. Fennmaradásukat azzal magyarázta, hogy a mindennapi háztartási használattal ellentétben ezekhez a korsókhoz évente csupán 6–7 úrvacsorai alkalommal nyúltak.
Az úrasztali boroskannák vizsgálata, ahogy P. Szalay Emőke néprajzkutató is megjegyzi, hozzájárult például a 18–19. századi nagyváradi és a 19–20. századi beregi, illetve ugocsai szertartási edények részletesebb meghatározásához. Ezáltal olyan fazekashelyek és fazekasmesterek léte vált ismertté, melyekről sokáig a magyar népi fazekasság kutatása csak nagyon kevés információval rendelkezett.
Ilyen fazekashely volt az ugocsai Salánk (ma Ukrajna), amely települést a 19–20. század fordulóján találjuk meg az iparos kimutatásban a fazekashelyek között az 5–10 mesterrel nyilvántartott települések sorában, de az 1960-as évek végéig nem volt tudomásunk egy cserépedényről sem. 1969-ben viszont beleltározásra került a Tiszántúli Református Egyházkerület Egyházművészeti Múzeum gyűjteményébe egy salánki fazekasmester által készített és a mátészalkai gyülekezetben használt két úrasztali kanna, melyeket ma is meg lehet tekinteni a DRK Múzeumában.
A kannák anyaga cserép, s korongolt, domborműves díszítéssel készült, illetve karcolt felirat található rajtuk. Talpuk – melyek némileg sérültek – kerek, öblük a derekuk felett a legszélesebb. Nyakuk viszonylag széles, kiöntő csövük kissé szélesedő, hengeres. Fülük a nyakból indul. Díszítésüket a következőképpen valósította meg a mester: öblüket derekuk felett teljesen behálózza a benyomkodott felületű plasztikus csíkdíszítés, továbbá – a többi kárpátaljai edényhez hasonlóan – stilizált szőlőfürtök, kalászmotívumok fedezhetőek fel, a gombdíszek pedig rozetta alakban kerültek elhelyezésre. A fülön csavart vonalú plasztikus, illetve szurkált díszítmények láthatóak. A felirat – mindkét esetben – a fül alatt a következő: „Készíttette ezen korsót Lengyel György a m[á]tészalkai nemes eklézsia számára örök emlékezetre Salá[n]kon Zán János által már. 9. 1818.” Méreteiket tekintve a talpuk 13,5 cm átmérőjű, magasságuk pedig 45 cm.
Ennek a két edénynek a segítségével határozták meg egy mándoki úrasztali boroskorsó készítési helyét, ugyanis felirat nem szerepel a felületén, viszont díszítőtechnikája, díszítménye révén nagyon hasonlít a fentiekben tárgyalt két edényre. Ezen kívül szintén Zán János munkája volt használatban a kisari református gyülekezetben is. Ezzel már négy cserépkorsót ismerhetünk az említett fazekasmestertől.
A 19. század elején a falusi emberek többsége maximum a legközelebbi városig jutott el egész életében, s a korabeli úthálózat katasztrofális állapota sem könnyítette meg a távolsági közlekedést és kapcsolattartást. Így megállapíthatjuk, hogy a számunkra sokáig ismeretlen salánki Zán János a térség népszerű fazekasmestere lehetett, hiszen Kisar 70, Mátészalka 80, Mándok pedig 100 km-re fekszik Salánktól.
Külön öröm és büszkeség számomra, hogy e cserépedények is Salánk község sokszínűségére mutatnak, ugyanis e sorok írója sok szállal kötődik az ugocsai településhez. Zán János munkáinak felfedezése nem csak a falu, hanem a magyar református kerámiaművészet tudásanyagába, értéktárába tagozódott be, s ezzel újabb fehér folt vált színessé az iparművészet térképén. A református szertartásokra szánt fazekastermékek arra is rámutatnak, hogy milyen fontos volt a megrendelőknek és a fazekasmestereknek – akik megtiszteltetésként élhették meg a megbízást –, hogy akár az Úr asztala alatt, mellett álló úrvacsorai boroskannák is méltó külsőt kapjanak az úrvacsorai alkalmakra.
Barta Vince
Ha valakit, akkor Hegymegi Kiss Áront túlzás nélkül nevezhették élő legendának a kortársai. A porcsalmai református lelkészt nem fiatalabban, mint 76 évesen választották meg a ...
Tovább olvasom
A néprajzi gyűjteményünk egyik darabja egy vesszőből font, 50x29 cm alapterületű, 25 cm magas, láda formájú tároló. A doboznak nincsen füle, és díszítés sincs rajta, de a fedele ...
Tovább olvasom
A debreceni Tiszántúli Református Egyházkerület gyűjteményében található egyiptomi tárgyak között titokzatos készítmények – kékeszöld fajanszból készült usébtik is vannak. ...
Tovább olvasom